Podotherapeutische zolen

Podotherapie bij staand en lopend werk

Podotherapeutische zolen

Behandelingen

Een verkeerde stand of functie van de voeten kan de oorzaak zijn van veel enkel-, knie-, heup-, en lage rugklachten.

De podotherapeut maakt zolen (welke in de schoenen gedragen worden) die de stand en de functie van de voeten corrigeren of ondersteunen. Deze zolen worden voor iedere patiënt afzonderlijk op maat vervaardigd en kunnen in de meeste confectie-schoenen gebruikt worden.

De zolen worden aangemeten bij het onderzoek, waarbij ook een scan van uw voeten gemaakt wordt om de drukverdeling goed te kunnen beoordelen en de correctie juist te kunnen plaatsen. Indien nodig maakt de podotherapeut ook een 3d-scan van Uw voeten om de vorm zo nauwkeurig mogelijk te kunnen bepalen.
Met deze gegevens ontwerpt de podotherapeut met de computer digitaal uw podotherapeutische zolen, waarna deze uitgefreesd worden met een computergestuurde freesmachine. Na het uitfrezen worden de zolen handmatig verder afgewerkt en afgedekt. Dit alles gebeurt in eigen beheer in onze praktijk in Etten-Leur.

Podotherapeutische zolen zijn over het algemeen vrij dun en passen dus in de meeste normale schoenen. Ze nemen uiteraard wel wat ruimte in, daarom adviseren wij vaak om indien mogelijk het standaard voetbed te verwijderen of schoenen aan te schaffen met een uitneembaar voetbed.

Het afdekmateriaal van de zolen adviseren wij u aan de hand van het gebruiksdoel van de zolen, voor normaal gebruik adviseren wij altijd een leren afdeklaag, voor sporters zijn er speciale schokdempende afdekmaterialen. Bij vochtige werkomstandigheden of veldsporten adviseren wij een kunststof bovenmateriaal.

Ook is het mogelijk uw zolen volledig uit antistatisch (ESD) materiaal te vervaardigen, in een electrostatische werkomgeving is dit noodzakelijk.

Siliconen-ortheses / -protheses

Behandelingen

Bij een afwijkende stand van de tenen of bepaalde voorvoetklachten kan de podotherapeut een orthese maken van siliconenmateriaal, die de stand en functie van de tenen corrigeert.

Als correctie niet meer mogelijk is, kan met behulp van een orthese de druk op de tenen verminderd worden.

Bij amputatie van tenen, of van een gedeelte van de voet, kan de podotherapeut een prothese maken ter opvulling van het geamputeerde deel, bijvoorbeeld om sneller scheefgroeien van de overige tenen te voorkomen.

Hiervoor worden verschillende siliconenmaterialen gebruikt, de wat hardere siliconensoorten zijn over het algemeen om scheefstanden van tenen te corrigeren, de zachtere soorten zijn voor drukverdeling en/of protectie.

Orthonyxie (nagelbeugels)

Behandelingen

Ingegroeide nagels ontstaan vaak door een afwijkende vorm van de nagel. In dit geval kan een beugeltje van chroomstaal, wat op de nagel aangebracht wordt, voor correctie van de nagelvorm zorgen, zodat ingroeien voorkomen wordt.

Het is enigszins te vergelijken met een gebitsbeugel voor de tanden.

De nagelbeugel moet in de regel iedere 6 tot 8 weken opnieuw bijgesteld en herplaatst worden. De behandeling duurt over het algemeen 1/2 jaar tot 1 jaar.

In veel gevallen kan een volledige correctie van de nagelvorm bereikt worden, in sommige gevallen kan de bolling van de nagel na het beeïndigen van de behandeling weer langzaam groter worden, waardoor opnieuw pijnklachten ontstaan en er weer een serie behandelingen nodig is.

Overige therapiemogelijkheden

• Wondbehandeling bij diabetespatiënten

• Het toepassen van voorlopige therapieën (vilt, verbanden en tapings) om acute klachten te verlichten/pijnlijke plaatsen drukvrij te leggen

• Het toepassen van schoenmodificaties

• Het geven van schoenadvies

• Het geven van preventief advies en adviezen m.b.t. voethygiëne en voetverzorging.

Podotherapie bij diabetes mellitus

Behandelingen

Enkele voetaandoeningen ontstaan vaker bij diabeten dan bij niet-diabeten. Daardoor wordt ook wel gesproken over de “Diabetische Voet” als verzamelnaam voor deze voetaandoeningen.

Oorzaken van de diabetische voet

• Neuropathie: afwijkingen aan de zenuwbanen. Door de hoge bloedsuikerspiegels kunnen zenuwen in de voeten beschadigd raken. Hierdoor kan het gevoel in de voeten verminderen en kunnen er sneller wondjes aan de voeten ontstaan.
  • Ischemie: verminderde bloedtoevoer. Hierdoor kan een wondje moeilijker genezen.
    Hierdoor loopt een diabetes-patiënt een grotere kans op het ontstaan van een wond (ulcus) die door de verminderde weerstand en de slechte bloedtoevoer moeilijker zal genezen en gemakkelijker kan infecteren.

Behandeling door de podotherapeut

Vaak komt een diabetes-patiënt pas bij de podotherapeut als er al sprake is van een wond aan de voeten. De behandeling van de podotherapeut bestaat dan uit het verzorgen en drukvrij leggen van de wond, om de wond zo snel mogelijk dicht te krijgen, eventueel aangevuld met een definitief hulpmiddel om de kans op terugkeer van de wond zo klein mogelijk te maken. Hierbij hoort ook het geven van advies m.b.t. voetverzorging en voetinspectie.

Het preventief behandelen van de podotherapeut bestaat uit het doen van een regelmatige diabetische screening (=controle). Met behulp van een screening kan in een vroeg stadium een aantasting van de zenuwbanen al vastgesteld worden, waardoor er eerder maatregelen worden genomen om eventuele complicaties (wonden) te voorkomen.
Een diabetische screening gebeurt in aanvulling op het gewone podotherapeutische (voet-)onderzoek. Hierbij wordt gekeken naar de stand en het functioneren van de voeten. Door het onderzoek kunnen overbelaste plaatsen van de voeten gelokaliseerd worden.

Deze delen van de voeten lopen meer risico op het ontstaan van wonden. De podotherapeut zal dan met behulp van een zool of een andere aanpassing de stand en functie van de voet optimaliseren om de kans op een wond in de toekomst zo klein mogelijk te maken.

Podotherapie bij reuma

Behandelingen

Bij een aantal vormen van reuma kan de stand van de voeten veranderen. Hierdoor kunnen pijnlijke drukplekken ontstaan of de voet kan verstijven waardoor deze niet goed meer functioneert. Met behulp van zolen of aanpassingen in de schoen kan de podotherapeut voor pijnverlichting zorgen tijdens het lopen.
Daarnaast zal de podotherapeut indien nodig een schoenadvies geven. Hierdoor zal de patiënt beter weten wat voor soort schoenen bij zijn/haar voeten passen.

Podotherapie bij kinderen

Behandelingen

Kinderen klagen niet snel over pijnlijke voeten. Ouders kunnen wel ongerust zijn over de groei en ontwikkeling van de voeten van hun kind. Vroegtijdige vaststelling van een standsafwijking of een verkeerde ontwikkeling van de voeten kan problemen op latere leeftijd voorkomen.

Tijdens de groei en ontwikkeling van kinderen verandert de stand van de voeten en benen steeds:

• Pasgeborenen: O-benen, nog geen voetgewelf aanwezig. Voor de ontwikkeling van de voetjes is het beter nog helemaal geen schoenen te dragen
  • 1-4 jaar: De meeste kinderen krijgen als ze eenmaal aan het lopen zijn X-benen en knikvoetjes, dit is tot op zekere hoogte normaal. De eerste schoentjes hoeven pas te worden aangeschaft als het kind buiten gaat lopen. Deze schoenen moeten soepel zijn zodat het leren lopen niet wordt belemmerd. Ook in deze periode is het lopen op blote voeten aan te raden voor een betere ontwikkeling van de spierkracht en de coördinatie
  • 4-6 jaar: De benen en voeten gaan uit zichzelf steeds rechter staan
  • Op 6-8 jarige leeftijd zouden de benen en voeten ongeveer recht moeten staan.

Omdat een kindervoet nog geen volledig uitontwikkeld skelet heeft is deze eigenlijk niet goed vergelijkbaar met de volwassen voet. Het looppatroon van kinderen moet zich ook nog ontwikkelen dus ook dit wijkt af van het volwassen looppatroon.

Over het algemeen genomen is er tot de leeftijd van 6-8 jaar niet direct reden om ongerust te zijn over de voetstand van kinderen, behalve als kinderen vaak struikelen, niet graag willen lopen of klagen over pijn in de voeten en/of benen.

Het kan dan verstandig zijn om de podotherapeut een onderzoek te laten doen, zodat vastgesteld kan worden of de ontwikkeling van de voeten normaal verloopt. Indien nodig kan de natuur een handje geholpen worden met bijvoorbeeld podotherapeutische zolen. In aanvulling hierop worden vaak specifieke oefeningen voor de voet- en beenspieren meegegeven om de stabiliteit en de coördinatie te verbeteren.

Podotherapie bij sporters

Behandelingen

Sporten is natuurlijk gezond, maar vraagt wel veel van Uw lichaam. Is de belasting tijdens het sporten groter dan het lichaam aankan, dan kan tijdens het sporten een blessure ontstaan.

• Shin-splints (springschenen)
  • Klachten in de voetholte en onder de hiel
  • Voorvoetklachten
  • Spier- en peesaandoeningen van de voet- en onderbeenspieren
  • Klachten van de kniebanden, kruisbanden, meniscus
  • Achillespeesklachten
  • etc. etc.

Dit zijn slechts enkele sportblessures die mogelijk kunnen zijn ontstaan als gevolg van een verkeerd functioneren van de voeten. Hier kan een behandeling van de podotherapeut dus zinvol zijn om de oorzaak van de problemen weg te nemen.

Omdat een sporter graag weer snel zijn activiteiten wil hervatten, is het bij veel klachten goed mogelijk om een behandeling door de podotherapeut te combineren met een behandeling door een andere paramedicus, zoals bijvoorbeeld een fysiotherapeut. De podotherapeut zal zich bij de behandeling voornamelijk richten op de oorzaak van de klachten. Hierdoor wordt het herstel bevorderd en kan een regelmatig terugkerende sportblessure in de toekomst voorkomen worden. Tevens kan de podotherapeut een gedegen advies geven bij de aanschaf van sportschoenen.

Podotherapie bij staand en lopend werk

Behandelingen

Bij veel beroepen wordt er veel gelopen en gestaan, vaak de hele werkdag. Gelukkig gaat dit meestal zonder problemen, maar soms ontstaan door een standsafwijking van de voeten of door overbelasting pijnklachten of overmatige vermoeidheid aan de voeten, enkels, knieën, heupen en/of rug. In dit geval kan de podotherapeut vaak uitkomst bieden. Een op maat gemaakt paar podotherapeutische zolen voor tijdens de werkzaamheden zal de standsafwijking zo goed mogelijk corrigeren en hierdoor klachten verminderen of opheffen.

Uiteraard is een goede werkschoen ook zeer belangrijk, in de praktijk dragen veel mensen verkeerde werkschoenen, de podotherapeut kan u advies geven waar u op moet letten bij de aanschaf van de werkschoenen.

Het materiaal van de podotherapeutische zolen wordt in overleg afgestemd op de werkzaamheden die u ermee gaat uitvoeren, bijvoorbeeld:

• Kunststof toplaag bij vochtige werkomstandigheden of veel contact met zand/stof
  • Dempende toplaag bij ondergrond met trillingen (machinebediening etc.) of langdurig op één punt moeten staan
  • Zolen volledig gemaakt van antistatisch/ESD materiaal voor gebruik in ESD veiligheidsschoenen, dit voorkomt electrische ontlading (meerprijs)

Uw voorvoet en tenen hebben in veiligheidsschoenen een bepaalde speelruimte nodig om geen klachten te geven en bij een ongeval voldoende bescherming te hebben. Om deze reden adviseren wij bij gebruik van podotherapeutische zolen in veiligheidsschoenen ALTIJD de originele binnenzooltjes te verwijderen alvorens de zolen hierin te gebruiken!